Darwin

wecomeoutnight1y

De voordeur is voor de meesten hier een uitgang. Als je hier vaker niet dan wel bent, blijft het een ingang en bij de ingang liggen strips met paracetamol gepropt in de volle meterkast. Kantoormaten waterflessen staan gestapeld in de gang. De meesten hier hebben het nodig, voordat ze naar buiten stappen.

Buiten gaat het duidelijk om een oorlog.

De eerste camera’s waren geen verassing. Bij de tunnel, waar al drie keer iemand was neergestoken, bij de discotheken (zelfde verhaal, hoger aantal) en de banken (heel ander verhaal). Het waren de eerste camera’s op loze plekken waar we van schrokken. Ze verschenen op willekeurige kruispunten, in straten waar twee bakkers en een belhuis zaten, op pleinen waar je de mensen met het blote oog al niet kon onderscheiden.

Daarna wilden mensen hun eigen camera’s. Varianten voor huishoudelijk gebruik kwamen van speciaalzaken naar de marktkramen, naar de voordeeldrogist en uiteindelijk in de supermarkt. Onze gang is de enige in de straat waar geen draadjes van de woonkamer naar de portiek lopen. Onze portiek ruikt dan ook anders dan de rest van de straat.

Ik weet niet wie de eerste camera zwart spoot en wat het hele verhaal erachter was. Wij hadden in ieder geval geen kwade opzet. Het was meer het gevoel. Drie keer schudden, twee seconden spuiten en je had iets bereikt.

Het bleef uiteraard niet bij camera’s zwart spuiten. Zoals bij alles waar spuitbussen bij betrokken zijn, werd het zo’n territoriumding. Eerst in kleurcoderingen, later in uitvoerige handtekeningen die leken te volgen uit de vorm van de camerapaal. Uiteraard waren de straatkunstenaars daarna niet meer te weigeren. Ik herinner me één specifieke camera. Anna was er dol op. Een triplexplaat was bevestigd die paal, gezaagd in de vorm van een lomp lichaam. Wat suggestief verfwerk, opgeplakte staalwol als borsthaar en de doormidden gehaalde steen op de lens van het ding geplakt: er was niet veel nodig om deze te begrijpen.

Maar Goliath was ook de doodsteek. Humor is niet besteed aan mensen die op schermen turen. Er verschenen camera’s gericht op camera’s gericht op camera’s gericht op uitritten. De manier waarop dingen uit de hand lopen. De nieuwe camera’s waaierden anders. Waar de oude nog gewoon een klein gebied bestreken volgens een vast patroon, leken de nieuwe meer op bijen die dansten om de andere bijen duidelijk te maken waar de honing zat. Het was beangstigend.

Anna en ik hebben een dag doorgebracht recht tegenover zo’n ding, op de trappen voor het Centraal Station. In het begin bleef de lens heel lang op ons gericht. Maar al snel keurde de camera ons geen blik meer waardig.
‘Hij went sneller aan ons dan wij aan hem.’, zei Anna.
‘Hij woont hier dan ook nog niet zo lang.’, zei ik.
‘Hij lijkt ook slimmer.’
We zaten daar zeven uur alsof we de wacht hielden. Het was hopeloos. Er was geen patroon te ontwaren in de bewegingen van het apparaat. Je zou moeten weten waar zoiets naar zoekt.
‘Er moet iemand op ingeplugd zijn. Dat kan niet anders.’, zei ik.
‘Een octopus met beeldschermen.’
Anna weet elke complexe situatie terug te brengen tot de termen van een kindertekening. Het is een van haar vele benijdenswaardige karaktertrekken.
‘Ik vind het maar niks.’
Sinds die dag kan ik ze horen zoemen, maar dat niet als bijen. Het is een soort elektrische variant van een tevreden neurie. Ik krijg er hoofdpijn van.

Sommige mensen wennen aan hoofdpijn of aan sneetjes in hun huid, aan een bijensteek. Ik blijf alles altijd voelen. Eerst wisten we niet zo goed wat we aan moesten met de intelligente dingen. Als je er een zwart spuit, neemt de ander je op. Maar alles heeft mazen. Elke structuur kent lege plekken, in dit geval het onbedekte gebied. Onze nieuwe speelplaats. Camera’s zwart spuiten is een lapmiddel. Er zijn andere meer beproefde manieren om een territorium af te bakenen. Als er iets is wat camera’s niet kunnen, is het wel ruiken.

Er zijn steeds meer mensen die buiten nog alleen van achter de schermen kennen. Wij kennen de stad van buiten en schuiven langs haar muren alsof we in slechte actiefilms spelen. Meer dan een slechte actiefilm, is dit een stille oorlog. Het lijkt rustig op straat, maar vooral de lucht is anders dan voorheen.

Bij thuiskomst vinden we een meterkast vol paracetamol.

Advertenties

9 thoughts on “Darwin

  1. het verhaal doet fijn fremdkörperig aan, ookal is het uit de anna-reeks. het plaatje is ook zeker sfeerbepalend, een blackoutpoem die het niet is.

    morgen ga ik het nog eens lezen.

  2. Ik wil ook iemand die elke complexe situatie terug brengt tot de termen van een kindertekening. En dat over de black-outpoem zag ik ook. Goed stuk.

  3. @ WS: FK is dan ook de voorlaatste trede van de trap die naar de stad van Anna leidt.
    @ Maarten: Die heb je toch? 6 X 9 moet wel bijna in mijn onderbewuste hier meegesproken hebben.
    @ Het Meisje: Als ik een map vol met dit soort verhalen heb, gaan we in d’n Hand eens op jacht naar de beste beginzinnen.

  4. Ik heb die 6×9 er niet bewust in verwerkt, maar het zal wel meegespeeld hebben, zo werken die dingen. Misschien ook wel de Dardevil die Alex Mack tekende, waar kindertekeningen een grote rol spelen. Enfin. Eva toch het meest denk ik.

    De titel slaat niet op een survival of the fittest-achtig idee hoor. In het stuk heb ik min of meer een theorie van Dennet verwerkt, over de Intentional Stance. Die is dan weer aan de evolutietheorie te koppelen en ik vind ‘Darwin’ een mooi woord. Vandaar. Ik weet verder nog niet of die titels allemaal terugkomen in de uiteindelijke, volledige reeks. Dat is voor later.

  5. Daar was ik dan wel weer bang voor (getuige mijn vorige commentaar). Dat is namelijk niet de bedoeling. Je hebt mijn vermoedens bevestigd.

    Waarschijnlijk wordt de reeks titelloos. De enige twee stukken waar dat nog een probleem kan vormen zijn ‘De Bouwerij’ en ‘Satellieten’. Bij die eerste is het misschien nog met een zinnetje op te lossen. Bij de tweede minder makkelijk: daar is de titel wel echt iets extra.

    Goed. Ik heb spul om over na te denken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s